A Hallgatói Hálózat három vitája a valósággal
A Hallgatói Hálózatnak nincsenek érdemi válaszai a
felsőoktatási rendszer előtt álló kihívásokra. Az egyetlen eszköz a
hangulatkeltés maradt.
1. A Hallgatói Hálózat nem fogadja el, hogy a felsőoktatásba való bekerüléshez minőségi versenyt kell megnyerni. Kizárólag
azért, mert egy szőke lány két szép szemével pislog a vizsgabizottság
tagjaira, még nem lehet belőle jogász, szabadbölcsész, filmesztéta vagy
andragógia szakos hallgató. Az említett három szakma egyébként minden
bizonnyal lehetne hasznos is társadalmilag, de kizárólag akkor, ha a
szak reprezentánsai a legtehetségesebb középiskolások közül kerülnek ki.
Az államilag finanszírozott helyek elnyeréséhez egyes szakokon komoly
teljesítményversenyt kell megnyerni – ez korábban is hasonlóan működött.
A változás mindössze az állam egyes, nemzetgazdaságilag preferált
szakok irányába való motivációs ösztönzése miatt élesíti a minőségi
versenyt az úgynevezett slágerszakokon, az viszont tényszerűen nem igaz,
hogy a kormány teljesen kizárná e képzésekről az állami finanszírozás
lehetőségét.
2. A Hallgatói Hálózat nem tud azonosulni a piaci igényekkel.
A közismerten szétkozmetikázott pályakövetési statisztikákra hivatkozva
azt állítják, hogy nincs túlképzés azokon a szakokon, melyek államilag
finanszírozott helyeinek elnyeréséhez komoly minőségi kritériumokat kell
teljesíteni. De vajon hiteles-e egy marginális csoporttól, ha olyan
számadatokra hivatkozik, melyek egyáltalán nem alkalmasak a végzett
főiskolások, egyetemisták többsége szubjektív elégedettségérzésének
kifejezésére? Amennyiben a Hallgatói Hálózat érdemben szerette volna
befolyásolni a felsőoktatási átalakítás irányát, tehát a
műszaki–természettudományos képzések volumenének erősítését, előbb
invitálták volna vitára Parragh Lászlót, a Magyar Kereskedelmi és
Iparkamara elnökét ahelyett, hogy heccből megbénítják a belváros
közlekedését. Ha az egyetemfoglalásnak nevezett kvázi ingyenes
terembérletet magának kiharcoló Hallgatói Hálózat proaktív szereplőként
szeretett volna részt venni a felsőoktatási kapacitások piaci igényekhez
igazításában, lehetősége lett volna egy konzultációs fórum
kiprovokálására is.
3. A Hallgatói Hálózat az adófizetőkkel is vitába száll. A
hallgatói szerződésről következetesen röghöz kötésként beszélő
aktivisták – és a „röghöz kötést” mániákusan a köztudatba építő
hírportálok – képtelenek elfogadni, hogy a hallgatói szerződés mögött
józan megfontolás áll. Aki ugyanis az utólagos fizetési teljesítési
kötelezettség határidejéig is külföldön ragad, nyilván nem azért teszi,
mert rosszul élne. A sokszor a magyarhoz képest akár tízszeres
jövedelmet realizáló fiataloktól így teljesen jogos adófizetői
elvárásként fogalmazódik meg, hogy járuljanak hozzá képzésük
költségeinek utólagos visszatérítéséhez. Az adófizetők ugyanis szintén
nem a fiatalok két szép szeméért adnak hozzá saját jövedelmükből a
felsőoktatás finanszírozásához, hanem azért teszik ezt, hogy a fiatalok
megbecsült tudáshoz, a magyarországi elhelyezkedésüket biztosító
képzéshez jussanak. Az pedig, akinek „nem jön be a külföldi élet”, még
mindig hazatérhet a képzési költségek visszafizetési határidejének
megkezdése előtt az itthoni munkavállalás reményében. Ha a Hallgatói
Hálózat picit is komolyan venné magát, nem a képzési szerződés tényével,
hanem legfeljebb a kondícióival szállna vitába.